tweehuismussendewijdewereldin.reismee.nl

Hectisch Azie

Na met pijn in ons hart in het vliegtuig te zijn gestapt, stonden we dan ineens in Kuala Lumpur, Maleisie. We moesten heel lang wachten bij de trage immigratie, maar na een volgende stempel gingen we op weg naar ons hotel. In de taxi merkten we meteen dat het verkeer echt een rotzooitje is, iedereen haalt elkaar van alle kanten in en toetert erop los. En dan zit je nog in de auto.. Te voet was het echt hopen dat je niet overreden werd, er zijn amper oversteekplaatsen en deze worden alleen als zodanig gezien als er verkeerslichten zijn, die ook graag genegeerd worden. Ach ja, zo was er tenminste sensatie bij zoiets kleins als de weg oversteken.

Toen we echter dieper de stad in liepen, zagen we de charme van die enorme stad. In de wijken Little India en Chinatown stonden overal kleine eetkraampjes waar je niet altijd weet wat je krijgt (mits er plaatjes hangen), ze het woord vegetarisch gelukkig kennen en het altijd spotgoedkoop eten is. Aan de andere kant probeert Kuala Lumpur erg westers te zijn: er zijn enorme winkelcentra (met een pretpark erin!), fastfoodketens als McDonalds en een goed, uitgebreid treinnetwerk. Een goede tussenstop dus voordat we echt Azie in zouden gaan.

Next stop: Yogyakarta (of Jogjakarta) op Java, waar we in totaal 5 dagen geweest zijn. Na wat probleempjes bij het vliegveld (iets met een visum moeten betalen in US dollars, wat we niet konden.. Gelukkig waren er een paar Duitse mensen die ons konden redden), een taxi gepakt naar ons hotel voor die paar dagen: Duta Garden Hotel. De stad zelf is vies, chaotisch en streng moslim, het hotel was schitterend. De taxi liet ons meteen het echte Indonesische verkeer zien, vol met brommers en auto's zoals we uit KL al kenden, maar nu ook met een soort bakfietsen waarin mensen vervoerd worden. Hiervan zijn er genoeg en alle chauffeurs van de fietsen roepen je na, of je erin wilt zitten. Dit hebben we dan ook een paar keer gedaan, doodeng omdat je het verkeer ingaat in een krakkemikkige bakfiets, maar ook wel heel leuk (en minder warm dan lopen).

In Yogya hebben we veel gedaan, we hebben de Borobudur en Prambanan bezocht, de eerste is een gigantische Boeddhistische tempel (http://en.wikipedia.org/wiki/Borobudur) de tweede zijn meerdere Hindoeistische tempels (http://en.wikipedia.org/wiki/Prambanan). Beide zijn heel erg mooi en indrukwekkend. Toch vonden veel van de bezoekers ons interessanter dan de tempels en werden er eigenlijk meer foto's van ons gemaakt dan van de gebouwen..
Verder hebben we ook een kookcursus gedaan bij een heel leuk restaurantje: ViaVia. 3 uur lang kregen we alle ins en outs te horen van de Indonesische keuken. We hebben hier een kipgerecht gemaakt, een vegetarisch gerecht, kroepoek, tempeh (een soort tofu) gele rijst en pindasaus. En al zeggen we het zelf, het was behoorlijk lekker. :) Ook zijn we fanatiek aan de yoga gegaan, iets te fanatiek bleek later: de spierpijn was verschrikkelijk. Het niveau was ook behoorlijk hoog, met allemaal ingewikkelde houdingen die wij duidelijk niet beheersten en zeker niet meer na 2,5 maand niet sporten. Maar wel erg prettig om weer iets sportachtigs te doen. Verder in Yogya wat marktjes gezien en vooral genoten van ons (veel te luxe)hotel.

Nu we in Ubud, Bali zijn aangekomen, hebben we besloten om hier een week te zitten en niet ook nog naar Lombok te gaan. De omgeving is hier fantastisch en we hebben onze volle tijd nodig. :) Volgende keer een update wat we hier allemaal uitspoken!

Yvonne van Sambeeck

Hee Anne en reisgenoot,

Wat is dit herkenbaar om te lezen nu, zoals ik al zei, mijn vriend ook in Yogyakarta gezeten heeft. Hij en zijn leerlingen waren erg onder de indruk van de Borobudur en ook zij voelen zich echte helden doordat er zoveel foto's gemaakt worden. Haha, echt erg gaaf!

Ik wil jullie vanuit het regenachtige Nederland aan te raden om te genieten, genieten en nog eens te genieten! Niet alleen omdat het weer daar, waarschijnlijk, stukken beter is, maar ook omdat het een ervaring is die jullie de rest van je leven mee zullen dragen, wow.... Soms, ben ik wel een beetje jaloers ;). Take care en nog een goede reis!

Liefs uit Eersel

Emma

Hey Anneman en Marij!

Wat supergaaf om te lezen wat jullie zoal hebben uitgespookt de laatste dagen zeg, zoals zovelen ben ik ook een tikkeltje jaloers!

Super dat jullie je leven riskeren voor iets wat de locals doen (bakfietsverhaal), jullie je wat-een-boer-nie-kent-vreet-ie-nie-mentaliteit even opzij hebben gezet voor n prikkie, jullie de mensen blij hebben weten maken met jullie fotogenieke tempel-entertainment en bovenal: jullie goed hebben geleerd hoe jullie voor de thuisblijvers en megalekkere indonesische rijsttafel kunnen voorschotelen met jullie afgetrainde yogalijven! Lijkt me leuk! ^^

Zo te horen vermaken jullie je prima, en ik zou zeggen ga vooral zo door met de dingen die jullie doen, zodat ik weer met smacht kan wachten op jullie volgende verhaal!

Geniet!

Liefs

Elzelien

Weer een spannend verslag. Wat zien jullie veel en wat maken jullie veel mee. Wat gaan jullie na Bali doen?
Liefs van iedereen hier vooral van tibbe die al hardop kan lachen en heel lieve geluidjes maakt

Wilma Antonise

Zo beste Anne en Marij. Ik heb er 'n glas wijn voor ingeschonken en ben heerlijk achter de computer gekropen om onderhánd jullie verslagen eens te gaan lezen. Sjonge jonge, het valt bij één glas allemaal niet te bevatten. Het is niet zo dat ik heeeeeel erg jaloers ben (grrr) maar ik zou best wel willen ruilen! Wat moet dat geweldig zijn, zo heerlijk genieten van wat onze aarde te bieden heeft. Jullie hadden het in 'n verslag over 2 saaie mussen, sorry maar daar kunnen jullie echt niet voor doorgaan, zeker niet als je durft rond te scheuren in 'n ferrari-rode jeep en oog in oog durft te staan- al is het noodgedwongen- met 'n pijlstaartrog! Dat jullie crocs hebben gezien vind ik dan weer minder spectaculair, die zie ik hier tot vervelens toe, hoewel ze misschien toch net weer anders zijn. Ben wel heel benieuwd naar de foto's , zeker naar die waar jullie op staan. Heel begrijpelijk dat jullie interessanter zijn dan de gebouwen, zeker nu jullie via via ook nog iets culinairs in elkaar weten te flansen! Geniet nog maar lekker op Bali, terwijl hier het vocht met bakken uit de hemel komt (ja geef het maar toe, er verschijnt nu 'n glimlach) , gun ik jullie nog 'n fantastiche tijd!!

Veel liefs